مطالب وخبرهای فرهنگی هنری اجتماعی وسیاسی

۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

نارضایتی مردم از انقلاب فتنه نیست درد است از بی کفایتی ها

نزدیک به ۴۰ سال از حکومت جمهوری اسلامی میگذرد، چهل سال پر بحران، چهل سال به امید آینده بهتر ،چهل سالی که با جنگ، تحریم واقتصاد نامناسب سپری شد به امید آینده درخشان ،اما آیا به این هدف رسیدیم ؟این روزها حال کشورم خوب نیست اما به دروغ مجبور به خوب بودن هستیم .اگر سخنی نقدی اعتراضی هم در چه گفتار و چه در نوشتار باشد بلافاصله دشمن محسوب می شوید و خدا داند که چه شود. اما من به عنوان یک میانسالی که کودکی و جوانی اش در آرزوی آینده‌ای بهتر فنا شد دلم می‌خواهد دردهایم را بنویسم دلم می‌خواهد فریاد بزنم و بغض آرزوهایم را فریاد کنم و حسرت روزهایی که فقط نظاره گر پیشرفت دیگر کشورها بودیم و پسرفت کشورم آن هم به خاطر توهم دشمن گماری بانگارشم تخلیه کنم. پس از ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی این روزها چیزی جز فقر اکثریت ایرانی، اقتصاد پوچ و ناکارآمد، دزدی اختلاس، چپاول ثروت ملی نفت و گاز و دیگر معادن ،پولدار شدن یک شبه بسیاری از مسئولان، نبود فضای باز انتقادی به خصوص برای روزنامه‌نگاران و بسیاری از مشکلات دیگر رانمیبینیم.. برای دیدن ادامه مطلب فلش بالا را کلیک کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی شمخانی

منطقه آزاد اروندحباب روی آب

سیزده سال و شش ماه است که سازمان منطقه آزاد اروند مردم دو شهرستان آبادان و خرمشهر را چشم انتظار رویای خوشبختی گذاشته است؛ سازمان ثروتمندی که همه وعده هایش حباب روی آب شد.
نگاهی واقع بینانه نشان می دهد در این سالها شهرستان‌های آبادان و خرمشهر فقط نام منطقه آزاد اروند را یدک می کشند. به عبارت دیگر به نام ما و به کام برخیها.
بعد از سمینار و همایش و نمایشگاه ، خودروهای آخرین مدل و خوش رنگ و لعاب پلاک اروند تنها امتیاز منطقه آزاد اروند بوده که آن هم دیگر جواب نمی دهد چرا که نه یک خیابان سالم برای چرخیدن چرخشان وجود دارد و نه هوایی که بتوان سقف بازشان را به نمایش گذاشت.
هر دولتمردی که بر سر کار آمد در سفر به اینجا، کبکبه و دبدبه منطقه آزاد اروند را دید و گفت: تا رسیدن به خرمشهری خرم و آبادانی آباد فاصله‌ ای نداریم .
خرمشهر و آبادانی که قرار بود "نگین تجارت" منطقه شوند حالا نگینی با ارزشند اما فقط بر انگشتر برخی مدیران منطقه آزاد اروند؛ مدیرانی که به حقوقهای سر به فلک کشیده و نجومیشان بسنده نمی کنند .
استفاده از خودروهای لوکس و گران قیمت اجاره ای، سفرهای پر هزینه خارجی به آسیا و اروپا آنهم فقط برای بررسی بستر سرمایه گذاری، بزن و بکوبهای پر هزینه در قالب جشنواره هایی مثل خرید طلایی اروند که هیچ سودی عاید بازاریان نکرد و به جایش تورم را افزایش داد و تشکیل باندهای زمین خواری همه و همه از این دستند.
حصار کشی محدوده دو شهرستان آبادان و خرمشهر و ساخت دروازه های غول پیکر و پر هزینه گمرک در ورودیهای این دو شهر شاید روزنه امیدی برای روبراه شدن معیشت مردم بود که آنهم با فرو رفتن در رکود و رخوت و از سویی با پیش استخدام نیروهای غیر بومی به شایعاتی مبنی بر ید طولای منطقه آزادیها دررانت دامن زد.
البته که تبدیل وعده سکوی صادرات به بارانداز واردات، تعطیلی 70 درصدی شهرکهای صنعتی آبادان و خرمشهر، افزایش جامعه بیکاران و رشد مهاجرت مردم بومی در این باره بی اثر نیست.
شمار زیادی از جمعیت در اوج نارضایتی از عملکرد منطقه آزاد اروند به سر می برند که از بالا ویزای ورود به خرمشهر و آبادان لغو و ورود عراقیها، پیاده و سواره آزاد می شود؛ با این اوصاف عراقی‌ها پاتوق جدیدی برای تفریح و خرید پیدا می کنند.
با دلار جهش یافته آنان از بازارهای آبادان و خرمشهر، اقتصادِ در انزوای منطقه کمی رویش باز می شود اما در پی ناامنیهای پشت پرده زانوی غم بغل می گیرد.
در واقع با گذر زمان آن روی سکه حسابی رو می شود، اگر چه برخی از میهمانان کشور همسایه با خانواده و با هدف خرید و تفریح و درمان آمدند اما عده ای فقط خانه فساد و فحشا به راه انداختند آنهم در محله های پر جمعیت و نقاط مرکزی.
وقوع چنین مسائلی به تدریج به نارضایتی عمومی شهروندان از حضور همسایگان همزبان و بارها و بارها به درگیریهای فیزیکی و لفظی در خیابانهای و بازارهای مرکزی شهر منجر شد.
حالا مردمی که به یمن پیوست به منطقه آزاد اروند از کمترین امکانات آموزشی، درمانی و تفریحی برخوردار نیستند بیشتر از قبل با منطقه آزاد اروند و مسببانش در دولتهای اخیر زاویه گرفته اند.
شهروندان مشکلاتی نظیر جهش ارز برای واردات کالا از کشورهای حاشیه خلیج فارس، پایین آمدن توان خرید، اجاره بهای بالای مسکن و قیمت های حبابی املاک را از بی تدبیری مدیران منطقه آزاد اروند می دانند.
همه اینها در حالیست که نرخ بالای بیکاری و شرایط بد زیست محیطی، چنگالش را از گلوی سرزمین خسته از جنگ و آوارگی بر نمی دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی شمخانی

انتخاب زندگی به سبک ظریف

جناب آقای ظریف 

وزیر محترم امور خارجه

 کدام ما را فرمودید؟؟ 

 ما (ما)که زیر بار پسابرجام و لجاجت با کشورهای منطقه ،زیر بار انتخاب جور دیگر زندگی  که شما انتخاب نموده اید له شده ایم؟

 یا ما( شما )که فکر نمی کنیم حتی قیمت یک کیلو گوشت ،گوجه و یک ورق قرص سرماخوردگی را بدانید !!قیمتی که چند برابر شده ولی می بینید اماحس نمی کنید!؟

 ما چطور باید انتخاب کنیم اونجور که شما انتخاب کردید زندگی نکنیم و حتی با گفتنش هم به زندان نیفتیم؟؟؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی شمخانی

پازل قدرت در ایران

کسی بین شما هست که از اوباما ، بوش یا کلینتون خبر داشته باشد ؟؟ 

یا کسی از رؤسای جمهور اسبق کشورهای انگلستان ، فرانسه ،  آلمان و سوئد خبر دارد ؟؟ 

قطعا پاسخ اکثرتان خیر است ولی همۀ ما از حال تک تک وزیران و رؤسای قبلی نظام جمهوری اسلامی مطلع هستیم ، چرا ؟

شما اگر به دنبال مسئولین بلندپایۀ سابق آمریکا و اروپا بگردید خواهید دید بیشتر آنها پس از پایان مسئولیت به زندگی عادی و مشاغل قبلی خود مانند تدریس بازگشته‌اند و مانند یک شهروند کاملا عادی در میان مردم زندگی میکنند ولی در ایران داستان عجیبی برقرار است و قدرت به صورت #پازلی فسط در میان عده‌ای خاص دست به دست میشود.

مثلا اگر دورۀ روحانی تمام شود قطعا در پستی دیگر او را خواهم دید همان طور که سه نسل از ما تنها اسامی افراد یکسانی را شنیده‌ایم که تا نفس آخر صاحب پست بودند و هستند : رفسنجانی ، لاریجانی ، رضایی ، روحانی ، احمدی نژاد ، ولایتی ، حدادعادل ، ناطق نوری ، شاهرودی ، زنگنه ، قالیباف ، جلیلی ، جنتی ، رئیسی ، شمخانی و . . . شاید باورش سخت باشد ولی از ابتدای انقلاب تاکنون تنها حدود چهارصد نفر این کشور را اداره کرده‌اند و و درست مثل بازی شطرنج فقط در پست‌های مختلف جابجا می‌شوند!

مثلا ما از همین حالا می‌توانیم کاندیدهای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ را حدس بزنیم افرادی مثل جلیلی ، رئیسی ، ظریف ، جهانگیری ، قالیباف و … که احتمالا هشت نفر میشوند ، بعد سه نفر نقش قرمز و سه نفر نقش آبی را بازی می‌کنند و دو نفر باقیمانده نیز در نقش خنثی و سرگرمی بازی هستند که با سوت داور به شکل نمایشی به هم حمله میکنند !!

و این داستان تکراری پازل قدرت در ایران است که همچنان سفت و سخت دنبال میشود و آقازاده‌ها و #ژن‌های_خوب هم از دل همین خانواده‌ها بیرون می‌آیند نه از کُرات دیگر ... البته شاید لیاقت ما همین است وگرنه منابع انسانی(نخبگان) ، خدادادی و مالی ایران تقریبا از بیشتر کشورهای پیشرفته و دموکراتیک جهان بیشتر است !


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی شمخانی

خرمشهر در ورطه سیاست های پشت پرده

جریان های سیاسی فعال در خرمشهر و گردانندگان پشت صحنه آن چه کسانی هستند .تاثیر حضور این جریان ها و افراد بر صحنه های اقتصادی و سیاسی منطقه آزاد اروند چیست؟ تعامل این گروه‌ها با جریان‌های سیاسی استان و کشور چگونه انجام میشود و حلقه ها و سر حلقه های اتصال این جریان ها به هم چه می باشد؟ آنچه روشن است در دوره های مختلف تا امروز در خرمشهر نقش بعضی ازاشخاص ،خانواده ها و گروه های سیاسی و اقتصادی در منحرف شدن جریان تحول و توسعه در منطقه چشمگیر بوده است همچنان که حضور بعضی چهره ها، مدیریت و سیاسیون در مقابله با این جریان ها در افکار عمومی در دوره‌های پررنگ و در دوره‌های کمرنگ شده .اما این روزها که در آستانه تغییراتی در منطقه آزاد اروند و همچنین در شروع فعالیتهای غیر رسمی انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم باز رفت و آمد های سیاسی به دور از توجه به منافع مردم و فقط در راستای منافع قدرت طلبی در دالان‌های مخوف سیاسی شهر شدت پیدا کرده.                

یکی از دالونهایی که همیشه نقش پررنگی در تعیین سرنوشت مدیریت و مسئولیت سپاری و همچنین جریان سازی برانتخابات داشته روستایی زیباست به نام منیخ که جریانی پنهان و قدرتمند همیشه همچون پای ثابت میزبان سیاسی جریان کشور در بعد کوچکش در خرمشهر میزبان جریان مختلف سیاسی بوده و نقش عمده ای در این راستا بازی کرده. ویلایی در کنار رودخانه که هر چند در لوای تولیدات فایبرگلاس نقش اقتصادی بازی می کند اما نقش سیاسیون در تقسیم مسئولیت ها و میزبانی مسئولان کشوری و استانی پررنگ تر و پیچیده تر است. فرماندهی این دالان سیاسی را کسی برعهده نداردجزسیدجعفرهاشمی فرد که نه فردی سیاسی است ونه فردی اقتصادی اما همیشه نقش تعیین کننده در آینده مسئولیت ها را به عهده داشته و خدا داند که در آینده ای نزدیک میزبان نشست تعیین تکلیف کدام نماینده و یا کدام مدیرعامل برای خرمشهر می باشد. رسانه وبلاگی شاکر در راستای روشنگری این جریان‌ها و شفاف‌سازی روابط بخصوص با توجه به مشکلات اقتصادی مردم منطقه و نقش بعضی افراد و جریان‌ها در از دست رفتن منافع مردم در این سال‌ها و ایام پیش رو به انتشار و شفاف‌سازی خواهد پرداخت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی شمخانی

دیو چو بیرون رفت فرشته درآمد؟؟؟

انقلاب اسلامی محصول مطالبات تلنبار  شده ملت ایران در آن دوران بود به امید آینده ایی روشنت تر.                          
درآن دوران باتکیه به رهبری امام خمینی به دنبال آرمانهای روشن آینده بودند. این انقلاب ماهیتی مردمی داشت واین عللی است که امروز خدشه دار شده. آیا به راستی جمهوری اسلامی در مسیر تحقق  بخشی از مطالبات و خواسته های به حق مردم گام برداشته؟ آیا فکر نمی کنید که انقلاب از آرمانها و اهدافی که برای مردم ترسیم کرده بود دور شده است؟در عین حال امروز بعد از گذشت ۴دهه از عمر این انقلاب ناکامی ها و نارسائیها برهیچ کس پوشیده نیست و نمی توان با برخوردهای شعاری و بدوراز واقعیات مردم را برای آینده ایی آرمانی تهییج کرد وناکارآمدی نظام ومسئولان را نادیده گرفت. ۴۰سال از عمر این مرزو بوم گذشت ومعتقدم دراین ۴ دهه هیچگاه قانون و عدالت  بصورت کامل اجرا نشد وهمیشه بر وفق مراد عده ایی خاص چرخید

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی شمخانی