مطالب وخبرهای فرهنگی هنری اجتماعی وسیاسی

۵ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

مقایسه تطبیقی میزان اعتماد مخاطبین نسبت به۲شبکه خبر وبی بی سی فارسی( 4)

مقایسه تطبیقی میزان اعتماد مخاطبین نسبت به۲شبکه خبر وبی بی سی فارسی(bbc)

مهدی شمخانی

-1 بخش اول: رسانه
2-1-1 تعریف رسانه:

"فرد اینگلیس" رسانه را چیزی می داند که تجربه را به دانش تبدیل می کند. وی می گوید: رسانه ها علاماتی را ارائه می کنند که به رویدادهای زندگی روزمره معنا می دهد (اینگلیس، 1377، 6).

رسانه های ارتباطی با توجه به تعداد افرادی که در جریان ارتباط با آن درگیر می شوند و از آن بهره می گیرند به سه گروه تقسیم می شوند:

وسایل ارتباط فردی: وسایلی که برای ایجاد ارتباط بدون واسطه بین شخص پیام دهنده (فرستنده) و شخص پیام گیرنده (گیرنده) مورد استفاده قرار می گیرد. مثل زبان، خط و ...

وسایل ارتباط گروهی: وسایلی که هنگام ارتباط با واسطه و از راه دور مورد استفاده قرار می گیرد. این وسایل می تواند گفتاری یا نوشتاری باسند. مثل تلفن، تلکس و ..

وسایل ارتباط جمعی: رسانه هایی هستند که برای تمامی گروه‌های جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرند. منظور از وسایل ارتباط جمعی بیشتر مطبوعات، رادیو و تلویزیون است (معتمد نژاد، 1371، 66-61).

منظور از وسایل ارتباط جمعی آن دسته از وسایل ارتباطی است که بر اثر پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و تمدن بشر در طول سال های اخیر به وجود آمده و ویژگی اصلی آن قدرت و توانایی زیاد و شعاع عمل و وسیع است (کازنو، 1376، 16).

رسانه های جمعی در معنای وسیع  کلمه شامل کلیه وسایل ارتباطی است که در سطحی گسترده به انتشار اطلاعات، اخبار، عقاید و نظرات می پردازد. این وسایل دارای تنوع فراوانی است و طیف گسترده ای از ابزارهای کنترل اجتماعی از جمله: روزنامه ها، کتاب، رادیو، تلویزیون و شبکه های رایانه ای و .... را در بر می گیرد.

اوج شکوفایی تحقیقات و پژوهش های مربوط به فهم فرآیند ارتباط جمعی مربوط به دهه های  1970، 1960 است. در طی این سال ها موضوعات و مسائل خاصی همچون: آثار دراز مدت اجتماعی، فرهنگی و ایدئولوژیکی رسانه ها و روابط آنها با جامعه و مخاطب، ریشه های اجتماعی و روانشناختی پاسخ‌ها و واکنش های مخاطبان، اشکال محتوا، به ویژه اطلاعات مربوط به اخبار و واقعیت در عرصه پژوهش های ارتباطی مطرح شد (حسینی پاکدهی، 1376، 2).

رسانه های همگانی مانند مطبوعات، رادیو، تلویزیون، سینما و امثال آنها و همچنین فرایند ارتباط همگانی در حال حاضر، بیش از هر زمان دیگری تحت بررسی و مطالعه دقیق و منظم قرار گرفته اند. این مطالعات و تحقیقات گسترده حکایت از اهمیت رسانه های همگانی به عنوان نهاد مهم اجتماعی می کند. رسانه های همگانی صنعتی متحول و در حال رشد هستند. در این رابطه، شرایط و زمینه را برای استخدام نیروی انسانی، تولید کالاهای هنری و معنوی و ارائه خدمات فراهم می سازند.    رسانه های همگانی در جامعه وسایل و ابزار قدرت هستند. همچنین آنها به عنوان جایگاهی به شمار می روند که از آنجا فرهنگ جریان می یابد. در این رابطه می توان گفت رسانه ها بر شیوه های رفتاری، نحوه سلوک ها و سلیقه های عمومی در جامعه و بر هنجارها اثر می گذارد.

بدین ترتیب رسانه های همگانی به واسطه جامعیتی که دارا هستند می توانند سایر فرایندهای ارتباطی را در سطوح زیرین خود تحت تأثیر قرار دهند. بدون تردید، افراد بیشترین اطلاعات را مستقیماً از رسانه های همگانی دریافت می کنند (مهرداد، 1380، 9و13).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی شمخانی

مقایسه تطبیقی میزان اعتماد مخاطبین نسبت به۲شبکه خبر وبی بی سی(BBC) فارسی(3)

مهدی شمخانی

-2 ضرورت واهمیت تحقیق:

یافته‌ها نشان می‌دهد که ماهواره‌ها از نظر ساختار تکنولوژی روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند و در فرآیند نظام جهانی 

ارتباطات، دسترسی مخاطبان را آسان‌تر می‌کنند. تجربه نشان می‌دهد که در ایران با وجود توسعة شبکه‌های تلویزیونی و متنوع‌سازی برنامه‌های داخلی و حتی برخوردهای فیزیکی، دایرة مخاطبان برنامه‌های ماهواره‌ای تنگ‌تر نشده است. تردیدی 

نیست که رسانه‌ها تأثیرگذاری عمیق و سریعی در شکل‌گیری نگرش‌ها و باورها نسبت به مسایل داخلی و بین‌المللی دارند 

و این مهم در کشور ما با حضور مثبت و فعال در عرصه‌های مختلف و با درک موقعیت منطقه‌ای و جهانی ایران اسلامی و 

روی آوری رسانه‌ها به کار حرفه‌ای و رویکرد تولیدی محقق خواهد شد.


با توجه به تعداد قابل توجه بینندگان شبکه بی بی سی فارسی در ایران، آگاهی از تکنیک های اطلاع رسانی، اطلاع از 

چگونگی جذب، اقناع و اعتمادسازی در مخاطبان، توسط این شبکه، ضروری ترین مسئله‌ای است  که مدیران رسانه ملی 

می توانند با این شناخت، به تقویت شبکه های داخلی و افزایش رضایت مخاطبان خود بپردازند.

 

در صنعت ارتباطات هیچ چیز مهمتر از کسب اعتماد مخاطبان و ایجاد اعتماد به رسانه ها نیست. اگر مردم یک جامعه مطمئن شوند که به آنها دروغ گفته نمی شود و سانسور اخبار و اطّلاعات به دلیل حفظ مصالح کشور است، آنگاه می توانند فقدان اطّلاعات و اعمال سانسور را تحمل کنند. این شرایط اعتماد مخاطبان به منبع پیام را همراه خواهد داشت. اعتماد به رسانۀ یکی از مهمترین دغدغه های فکری مسؤلان هر جامعه محسوب می شود و این موضوع تا جایی اهمیت دارد که اعتماد به رسانه همسطح با اعتماد به نهادهای سیاسی و حکومت در نظر گرفته می شود. اگر مخاطبان به اعتبار اخبار تلویزیون اعتقادی نداشته باشند، نمی توان از میزان تأثیرگذاری آن سخن گفت. در این صورت به تدریج رسانه های داخلی مخاطبان خود را از دست می دهند و مخاطبان به سمت رسانه های خارج از جامعه متمایل می شوند. پیشرفت تکنولوژی اطّلاع رسانی، دسترسی شهروندان جوامع را به منابع متعدد و متنوع پخش خبر آسان کرده است و این بحث وجود دارد که در ایران، گرایش به منابع اطّلاع رسانی خارجی همواره در حال افزایش می باشد (هاشم زهی و مهدوی، 1391، 178)

پژوهش حاضر سعی دارد مقایسه تطبیقی بین شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران و شبکه خبری بی بی سی فارسی زبان را در گستره فرصت‌های رضایت بخش و رقابت آن تجزیه و تحلیل نماید.

 

1-3 اهداف تحقیق:

1-3-1 هدف اصلی:

بررسی تطبیقی اعتماد مخاطبین نسبت به 2 شبکه خبر و BBC فارسی.

1-3-2 اهداف فرعی:

1.     بررسی نقش استفاده از سانسور در 2 شبکه خبر و BBC فارسی و اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه.

2.     بررسی نقش استفاده از منبع خبری معتبر در 2 شبکه خبر و BBC فارسی و اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه.

3.     بررسی نقش صحت خبر در 2 شبکه خبر و BBC فارسی و اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه.

4.     بررسی نقش سرعت انتشار اخبار در 2 شبکه خبر و BBC فارسی و اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه.

5.     بررسی نقش بی طرفی در خبر در 2 شبکه خبر و BBC فارسی و اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه.

 

1-4 سؤال‌های تحقیق:

1-4-1 سوال اصلی:

آیا اعتماد مخاطبین در 2 شبکه خبر و BBC فارسی متفاوت است؟

1-4-2 سوال‌‌های فرعی:

1.     آیا استفاده از سانسور در 2 شبکه خبر و BBC فارسی در اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه نقش دارد؟

2.     آیا استفاده از منبع خبری معتبر در 2 شبکه خبر و BBC فارسی در اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه نقش دارد؟

3.     آیا صحت خبر در 2 شبکه خبر و BBC فارسی در اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه نقش دارد؟

4.     آیا سرعت انتشار اخبار در 2 شبکه خبر و BBC فارسی در اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه نقش دارد؟

5.     آیا بی طرفی در خبر در 2 شبکه خبر و BBC فارسی در اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه نقش دارد؟

 

 

1-5 فرضیه‏های تحقیق:

1-5-1 فرضیه اصلی:

بین اعتماد مخاطبین نسبت به 2 شبکه خبر و BBC فارسی تفاوت معنی داری وجود دارد.

1-5-2 فرضیه‌های فرعی:

1.     بین استفاده از سانسور در 2 شبکه خبر و BBC فارسی و اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه تفاوت معنی داری وجود دارد.

2.     بین استفاده از منبع خبری معتبر در 2 شبکه خبر و BBC فارسی و اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه تفاوت معنی داری وجود دارد.

3.     بین صحت خبر در 2 شبکه خبر و BBC فارسی و اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه تفاوت معنی داری وجود دارد.

4.     بین سرعت انتشار اخبار در 2 شبکه خبر و BBC فارسی و اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه تفاوت معنی داری وجود دارد.

5.     بین بی طرفی در خبر در 2 شبکه خبر و BBC فارسی و اعتماد مخاطبین نسبت به این دو شبکه تفاوت معنی داری وجود دارد.

 

1-6 تعریف مفاهیم:

1-6-1 اعتماد:

به تکیه و اطمینان کردن افراد به یکدیگر، به نهادها و سازمان ها یا به حکومت و حاکمان، اعتماد می‌گویند. (شاه‌محمدی بنی، 1389، 185)

1-6-2 مخاطب:

به افراد یا گروه هایی از افراد گفته می شود که انفرادی یا دسته جمعی پیام هایی را به ویژه 

از رسانه های جمعی دریافت می دارند. در اصل و در ابتدا به گروه هایی از مردم که برای شنیدن یک گفتار، سخنرانی یا بحث در یک جا جمع می شوند گفته می شود(گیل و آدامز، 233،1384).

1-6-3 اخبار:

مجموعه اطلاعات در باره رویدادها که در نشریه درج یا از رادیو و نلویزیون پخش می شود.مجموعه معمولا از تعدادی خبر و گزارش تشکیل می شود و ممکن است با یک یا چند تفسیر همراه باشد (محمدی فر، 1378، 21).

1-6-4 شبکه فارسی زبان بی بی سی:[1]

شبکه فارسی زبان B.B.C  در 25 دی ماه سال 1387 همزمان با نزدیک شدن به برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز به کار کرد. (http://qkhabar.com/Default.aspx)

1-6-5 شبکه خبر:

شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران[2] که در تداول عامه با نام شبکه خبر و یا کانال شش شناخته می‌شود، یکی از شبکه‌های تلویزیونی دولتی کشور ایران است که در مجموعه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مدیریت می‌شود. این شبکه به سبک شبکه‌های خبری مشهور جهان به پخش اخبار کوتاه و مشروح و برنامه‌های تحلیل خبر می‌پردازد (http://fa.wikipedia.org/wiki)

 

1-7 روش تحقیق:

روش تحقیق این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است که در آن محقق به بررسی و شناسایی عوامل پرداخته است.

 

1-8 جامعه آماری:

جامعه آماری این تحقیق را شهروندان شهر تهران تشکیل می‌دهند که تعداد آنها ۸،۴۲۹،۸۰۷ نفر است (WWW.Amar.org.ir).

 

1-9 حجم نمونه و روش نمونه‌گیری:

در این پژوهش از روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای استفاده شده است. روش کار به این صورت بوده که ابتدا تهران را به پنج منطقه جغرافیایی از نواحی شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تقسیم می کنیم. آن گاه از هر منطقه یک ناحیه و از هر ناحیه یک محله و از هر محله چند بلوک را بصورت تصادفی انتخاب می کنیم. در این تحقیق، حجم نمونه براساس فرمول کوکران 384 نفر محاسبه گردید.

 

1-10 قلمرو مکانی و زمانی:

این تحقیق در پاییز سال 1393 در شهر تهران انجام گرفته است.

 



[1] B.B.C

[2] IRINN

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی شمخانی

مقایسه تطبیقی میزان اعتماد مخاطبین نسبت به 2 شبکه خبر و (bbc) فارسی (بیان مساله)

-


1 بیان مساله:

اساساً اهمیت وسایل ارتباطی جدید در توانایی فوق العاده آنها برای انتقال پیام است. تلویزیون های ماهواره ای در حاضر با توجه به گستردگی و نفوذ آنها در جوامع مختلف و همچنین توان بهره گیری از ابزارهای تأثیرگذاری یکی از مهمترین امکان های ارتباطی هستند، به گونه ای که از ماندگاری تمامی شش عنصر پیام (نوشته، تصویر، حرکت، صدا، کلام و موسیقی ) بهره می گیرند (معتمدنژاد، 1371، 98). در جهان امروز هیچ ملیت، گروه یا فرهنگی را نمی توان یافت که دستخوش تغییرات نشده باشند سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژیکی جدید یکی از توسعه های بین المللی هستند که باعث پدید آمدن روابط بین فرهنگی وسیعتر و متنوع‌تر شده اند. ماهواره های ارتباطی به افراد در سراسر جهان این امکان را می دهند تا به طور همزمان اطلاعات و اخبار جدید را دریافت کنند، ولی در این میان باید به تأثیرات این جریان اطلاعات بر فرهنگ های مختلف توجه کرد

 Samovar, Porter, McDaniel, 2007:4)).

در ایران امکان دریافت شبکه های 30 ماهواره از حدود 80 ماهواره وجود دارد. 80 ماهواره برنامه‌های حدود 6800 شبکه‌ی تلویزیونی را پخش می کنند که از این تعداد، برنامه های حدود 3 هزار شبکه در ایران قابل دریافت است و حدود 78 شبکه فارسی برای مخاطبان برنامه پخش می‌کند (محمدخانی ملکوه، 1390، 301-300).

عملکرد رسانه های نوظهور فارسی زبان از جمله بی بی سی، خبر از سرمایه گذاری مدیران این رسانه ها در حوزه جنگ نرم است. اهداف اعلامی این شبکه متعدد و متنوع است و برخی از مهمترین نمونه های آن عبارتند از: پاسخ به نیاز مخاطبان، شکست انحصار تهران در پخش تلویزیونی، پر کردن خلاهای رسانه ای، پدید آوردن معیارهای نو در عرصه پخش برنامه های تلویزیونی به زبان فارسی. برخی از اهداف غیر اعلامی این شبکه نیز عبارتند از: تأثیرگذاری بر افکار عمومی در بلند مدت، تغییر نگرش و رفتار مخاطبان، ظرفیت سازی در ساختار فکری مخاطبان، موجه نشان دادن و ترمیم چهره‌ی غرب، ایجاد تریبون برای مخالفان و منتقدان نظام و ادامه‌ی پروژه براندازی نرم (همان منبع، 299).

بر اساس آمار اعلام شده هم اکنون حدود 70 درصد جمعیت شهرهای بزرگ از جمله تهران بیننده شکبه فارسی زبان بی بی سی هستند (بصیریان جهرمی، 1389).

اگر چه امروزه انتشار اطلاعات و اخبار در شبکه های مختلف تلویزیونی، نسبت به دیگر رسانهها، سرعت و اهمیت فزاینده ای یافته است اما این، اعتماد بی قید و شرط مخاطب را تضمین نمیکند، شبکه خبری چه داخلی باشد و چه خارجی، در صورتی مخاطب خود را حفظ و اعتماد آن را جلب می کند که در عملکرد خود، حرفه ای بودن را اساس قرار دهد بنابر این، ارزیابی انتقادی، ساختاری و کیفی شبکه های خبری و تعیین دامنه ی کاری آنها در برخورد با نیازهای استفاده کنندگان و کاربران، ضروری به نظر می رسد (تربتی، نصیریان، 1391، 80) این تحقیق به بررسی اخبار شبکه بی بی سی فارسی و شبکه خبر می پردازد و میزان اعتماد به این شبکه ها را از نظر مخاطبان بررسی می کند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی شمخانی

مقایسه تطبیقی میزان اعتماد مخاطبین نسبت به 2 شبکه خبر و (bbc) فارسی

سلام به خوانندگان بزرگوارم قصد دارم تحقیقی را که درخصوص مقایسه مخاطبین شبکه خبر وبی بی سی(bbc) فارسی انجام داده ام را تقدیم شما عزیزان بکنم به همین منظور روزانه بخش هایی از این تحقیق را تقدیم میکنم.

چکیده تحقیق(شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده):

هدف اصلی این پژوهش  "مقایسه تطبیقی میزان اعتماد مخاطبین نسبت به 2 شبکه خبر و (bbc) فارسی" می باشد. عملکرد رسانه های نوظهور فارسی زبان از جمله بی بی سی، خبر از سرمایه گذاری مدیران این رسانه ها در حوزه جنگ نرم است. اهداف اعلامی این شبکه متعدد و متنوع است و برخی از مهمترین نمونه های آن عبارتند از: پاسخ به نیاز مخاطبان، شکست انحصار تهران در پخش تلویزیونی، پر کردن خلاهای رسانه ای، پدید آوردن معیارهای نو در عرصه پخش برنامه های تلویزیونی به زبان فارسی. (محمدخانی ملکوه،299) اگر چه امروزه انتشار اطلاعات و اخبار در شبکه های مختلف تلویزیونی، نسبت به دیگر رسانهها، سرعت و اهمیت فزاینده ای یافته است اما این، اعتماد بی قید و شرط مخاطب را تضمین نمیکند، شبکه خبری چه داخلی باشد و چه خارجی، در صورتی مخاطب خود را حفظ و اعتماد آن را جلب می کند که در عملکرد خود، حرفه ای بودن را اساس قرار دهد. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه بوده است. جامعه آماری این پژوهش را شهروندان شهر تهران تشکیل می‌دهند که تعداد آنها ۸،۴۲۹،۸۰۷  نفر است. در این پژوهش از روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای استفاده شده است. در این تحقیق، حجم نمونه براساس فرمول کوکران 384 نفر محاسبه گردید.یافته های تحقیق نشان داد که استفاده از سانسور در شبکه خبری BBC فارسی کمتر از شبکه خبر است لذا افرادی که معتقد بودند استفاده از سانسور در شبکه خبری BBC فارسی  کم است اعتماد بیشتری به این شبکه داشتند و افرادی که معتقد بودند استفاده از سانسور در شبکه خبر زیاد است اعتماد کمی به این شبکه داشتند. استفاده از منبع خبری معتبر/ صحت خبر/ سرعت انتشار اخبار در شبکه خبری  BBCفارسی بیشتر از شبکه خبر است افرادی که معتقدند شبکه خبری BBC فارسی از منبع خبری معتبر استفاده می کند اعتماد بیشتری به این شبکه داشتند و افرادی که معتقدند شبکه خبر از منابع فوق استفاده چندانی نمی کند اعتماد کمتری به این شبکه داشتند

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی شمخانی

تحلیلی خواندنی از وضعیت دنیای امروز و مسائل پیش امده بین ایران و عربستان

shamkhani

ت


1– ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ 40 ﺳﺎﻝ ﻗﺒﻞ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﻧﻔﺘﯽ ﺍﻭﭘﮏ ﺑﺎﻻ ﺭﻓﺖ. ﺷﺎﻩ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺯﺭﺍﺩﺧﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺩﺍﺩ. ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻝ ﺑﻌﺪ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺷﺪ ﻭ ﺛﺮﻭﺕ ﺷﺎﻩ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺯﺭﺍﺩﺧﺎﻧﻪﺗﺶ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﻧﻘﻼﺑﯿﻮﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﺍﻓﺘﺎﺩ. ﻋﺮﺍﻕ ﯾﮏ ﺳﺎﻝ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻋﺮﺽ 8 ﺳﺎﻝ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﺍﺫﻋﺎﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ ﯾﮑﺼﺪ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺩﻻﺭ ﺑﻪ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﺧﺴﺎﺭﺕ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺯﯾﺮﺳﺎﺧﺘﻬﺎﯼ ﻣﺎﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ

ﮐﺮﺩ. ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﻭﻣﯿﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﻧﻔﺘﯽ ﺍﻭﭘﮏ ﺑﻮﺩ. ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺍﯾﺮﺍﻥﺩﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺑﻠﻮﮐﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ.

2 – ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﻨﮓ، ﻋﺮﺍﻕ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﺧﻮﺩﺵ 30 ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺩﻻﺭ ﺑﺪﻫﯽ ﺑﺎﻻ ﺁﻭﺭﺩ. ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 69 ﯾﻌﻨﯽ ﮐﻤﯽ ﭘﺲ ﺍﺯ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺍﯾﺮﺍﻥ،ﻋﺮﺍﻕ ﺑﻪ ﮐﻮﯾﺖ ﺣﻤﻠﻪ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺁﻥ ﮐﺸﻮﺭ ﺭﺍ ﺍﺷﻐﺎﻝ ﻧﻤﻮﺩ. ﺑﻌﺪﺍً ﺍﺳﻨﺎﺩﯼ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺩﺭ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﺻﺪﺍﻡ ﺣﺴﯿﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﮐﻮﯾﺖ ﺑﯽﻧﻘﺶ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﮐﻮﯾﺖ ﻗﺪﺭﺕ ﺷﺸﻢ ﺍﻭﭘﮏ ﺑﻮﺩ.

3 – ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻃﯽ ﺩﻭ ﺣﻤﻠﻪ، ﻧﻬﺎﯾﺘﺎً ﺯﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎﯼ ﻋﺮﺍﻕ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺻﺪﺍﻡ ﺣﺴﯿﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﯾﺮﮐﺸﯿﺪ ﻭ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﮐﺸﻮﺭﯼ ﻭﯾﺮﺍﻧﻪ ﺑﺮﺟﺎﯼ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺻﺪﻫﺎ ﻫﺰﺍﺭ ﻧﻔﺮ ﮐﺸﺘﻪ. ﻣﯿﻠﯿﻮﻧﻬﺎ ﻧﻔﺮ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﯼ ﮐﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪﯼ ﺁﻭﺍﺭﮔﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺩﺭﮔﯿﺮ ﺟﻨﮓ ﺑﺎ ﺑﺪﺗﺮﯾﻦ ﻧﻮﻉ ﺗﺮﻭﺭﯾﺴﻢ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻋﺮﺍﻕ ﺳﻮﻣﯿﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﻭﭘﮏ ﺍﺳﺖ.

4 – ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺍﯾﻦ ﻣﺪﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺳﺎﺯﯼ ﮐﺮﺩ . ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩﯼ ﺧﺎﺗﻤﯽ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺫﺧﯿﺮﻩﯼ ﺍﺭﺯﯼ ﮐﻪ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﻣﺎﺯﺩ ﻓﺮﻭﺵ ﻧﻔﺖ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﻤﻊ ﻣﯽﺷﺪ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪ. ﺍﯾﻦ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﺑﺎ ﻧﻘﺪﯾﻨﮕﯽ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩﻫﺎ ﺩﻻﺭ ‏(ﺭﻗﻢ ﺩﻗﯿﻖ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﻢ‏) ﺑﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﺣﻤﺪﯼﻧﮋﺍﺩ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪ. ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻗﯿﻤﺖ ﻧﻔﺖ ﺑﺎﻻ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﻫﺸﺖ ﺳﺎﻝ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﺻﻮﻟﮕﺮﺍﯾﺎﻥ ﺍﺯ ﻧﻔﺖ ﻭ ﮔﺎﺯ ﻭ ﻣﺎﻟﯿﺎﺕ ﺣﺪﻭﺩ 800 ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺩﻻﺭ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ ﺷﺪ. ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﻟﺖ، ﮐﺸﻮﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺑﺪﺗﺮﯾﻦ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﻭ ﺧﺰﺍﻧﻪﯼ ﺧﺎﻟﯽ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺣﺴﻦ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺷﺪ. ﺩﻭﻣﯿﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﻭﭘﮏ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﯼ ﻣﺎﺭﭘﻠﻪ ﮔﺰﯾﺪﻩ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻪ ﺟﺪﻭﻝ ﺳﻘﻮﻁ ﮐﺮﺩ. ﻣﺎ ﺩﺭﮔﯿﺮ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩﯼ ﻫﺴﺘﻪﺍﯼ ﺷﺪﯾﻢ. ‏(ﺳﻨﺎﺭﯾﻮﯼ ﺑﺮﺁﻣﺪﻥ ﺍﺣﻤﺪﯼﻧﮋﺍﺩ ﺭﺍ، ﺁﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﻣﯽﺍﻧﺪﯾﺸﻢ، ﺷﺎﯾﺪ ﺭﻭﺯﯼ ﻧﻪ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺑﻨﻮﯾﺴﻢ‏).

5 – ﺍﯾﻦﺑﺎﺭ ﻧﻮﺑﺖ ﻟﯿﺒﯽ ﺑﻮﺩ. ﻗﺪﺭﺕ ﻫﺸﺘﻢ ﺍﻭﭘﮏ. ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻗﺬﺍﻓﯽ ﺩﯾﮑﺘﺎﺗﻮﺭ ﺳﺮﻧﮕﻮﻥ ﺷﺪﻩﯼ ﻟﯿﺒﯽ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺩﻭﺭﻩﯼ ﺯﻣﺎﻣﺪﺍﺭﯼﺍﺵ ﺛﺮﻭﺕ ﻫﻨﮕﻔﺘﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻻﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻭ ﻃﻼ ﺍﻧﺪﻭﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺧﯿﻠﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﯾﮏ ﻗﺪﺭﺕ ﻫﺸﺘﻤﯽ. ﮔﺎﻩ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪﭘﺮﺩﺍﺯﯼ ﻫﻢ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮﭼﻪ ﺍﺭﻗﺎﻡ ﺑﺎﻭﺭﻧﮑﺮﺩﻧﯽ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻋﯿﻦ ﺣﺎﻝ ﺯﯾﺎﺩ ﺍﺳﺖ. ﻟﯿﺒﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮏ ﺍﺋﺘﻼﻑ ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺳﻨﺎﺭﯾﻮﻧﻮﯾﺴﯽ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪ. ﻫﻨﻮﺯ

ﻫﻢ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﯿﺴﺖ ﺁﻥ ﺛﺮﻭﺕ ﻫﻨﮕﻔﺖ ﭼﻪ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻣﯽ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ .

6 – ﺩﺭ ﺍﻭﮐﺮﺍﯾﻦ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺭﻧﮕﯽ ﻣﺠﺪﺩﺍً ﺷﻌﻠﻪﻭﺭ ﺷﺪ. ﻣﮏ ﮐﯿﻦ ﺳﻨﺎﺗﻮﺭ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼﺧﻮﺍﻩ ﻭ ﺭﻗﯿﺐ ﭘﯿﺸﯿﻦ ﺍﻭﺑﺎﻣﺎ ﺑﻪ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﻓﺖ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺗﻬﯿﯿﺞ ﮐﺮﺩ. ﺭﻭﺳﯿﻪ ﮐﺸﻮﺭ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﻩﯼ ﻧﻔﺖِ ﻏﯿﺮﺍﻭﭘﮏ ﺩﺭﮔﯿﺮ ﺟﻨﮓ ﺷﺪ ﻭ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺟﻨﮕﯽﺍﺵ ﺩﺭ ﺍﻭﮐﺮﺍﯾﻦ ﺯﻣﯿﻨﮕﯿﺮ ﮔﺮﺩﯾﺪ ﻭ ﻧﻬﺎﯾﺘﺎً ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺗﺤﺮﯾﻢ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﻭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺷﺪ. ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ ﺣﯿﻦ ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﺗﻮﺗﺎﻝ، ﻃﺮﻑ ﺍﻃﻤﯿﻨﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﺭﻭﺳﯿﻪ ﻭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﺷﺮﮐﺘﻬﺎﯼ ﻧﻔﺘﯽ ﺩﻧﯿﺎ ﺩﺭ ﻓﺮﻭﺩﮔﺎﻩ ﻣﺴﮑﻮ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪ.

7 – ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺑﺎ ﺳﻨﺎﺭﯾﻮﯾﯽ ﺩﻗﯿﻖ ﺑﻪ ﺳﺮﻭﻗﺖ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﻏﻮﻝ ﻧﻔﺘﯽ ﺩﻧﯿﺎ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻋﺰﻡ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﻏﻮﻝ ﻧﻔﺘﯽ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺎﯼ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩ.

ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻣﻦ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺟﻨﮓ ﯾﻤﻦ ﻭ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ، ﻧﻔﺖ ﺷﻞ ﺍﺳﺖ.

ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﮐﻪ ﺩﺭﺳﺖ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺭﯾﯿﺲﺟﻤﻬﻮﺭ ﭘﯿﺸﯿﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﺻﺪﻫﺎ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺩﻻﺭ ﺭﺍ ﺩﻭﺩ ﻫﻮﺍ ﮐﺮﺩ ﻣﻠﮏ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﺻﺪﻫﺎ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺩﻻﺭ ﺛﺮﻭﺕ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻗﯿﻤﺖ ﻧﻔﺖ ﺭﺍ ﺍﻧﺒﺎﺷﺖ. ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﻣﻮﺳﺴﻪﯼ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ ﻭ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪﯼ ﺩﻗﯿﻘﯽ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﺣﮑﺎﻡ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﻔﺖ ﺷﻞ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﯼ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺭﺍ ﺗﺴﺨﯿﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﯾﻌﻨﯽ ﻫﻤﺎﻥ

ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﻧﺨﺒﮕﺎﻥ ﻭ ﻫﻮﺵﻫﺎ ﺧﺎﻟﯽ ﻣﯽﺷﺪ، ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﺷﺮﮐﺘﻬﺎﯼ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﯽ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﺩﻗﯿﻖﺗﺮﯾﻦ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﻣﯽﻓﺮﻭﺧﺘﻨﺪ.

ﺷﺎﻩ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﺧﺰﺍﻧﻪ ﺭﺍ ﺁﮔﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻭﻗﺘﺶ ﭘﻨﺠﻪ ﺩﺭ ﭘﻨﺠﻪﯼ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﻩﯼ ﻧﻔﺖ ﺷﻞ ﯾﻌﻨﯽ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺑﯿﻨﺪﺍﺯﺩ. ﺍﮔﺮ ﻗﯿﻤﺖ ﻧﻔﺖ ﺑﻪ ﺯﯾﺮ 45 ﺩﻻﺭ ‏(ﯾﺎ ﭼﯿﺰﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﻭﺩ) ﺑﺮﺳﺪ، ﻧﻔﺖ ﺷﻞ ﻏﯿﺮ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺪﺕ ﻧﺴﺒﺘﺎً ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻧﻔﺖ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﺑﻔﺮﻭﺷﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﻭﺭﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.

ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﺳﻌﻮﺩﯼ ﯾﮏ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺩﻻﺭ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺛﺮﻭﺕ ﻧﻘﺪ، ﺑﺮﺍﯼ ﭼﻨﯿﻦ ﺭﻭﺯ ﻣﺒﺎﺩﺍﯾﯽ ﺫﺧﯿﺮﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺍﯾﻦ ﯾﮏ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺩﻻﺭ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺑﺸﻮﺩ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯼ ﺷﺎﻩ ﭘﯿﺸﯿﻦ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﻫﻢ ﻧﻘﺶ ﺑﺮ ﺁﺏ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﻧﻔﺖ ﺷﻞ ﻧﺠﺎﺕ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﺪ.

ﺟﻨﮓ ﯾﻤﻦ، ﺑﺎﺗﻼﻗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﺟﺪﯾﺪ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻥ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺷﺮﻭﻉ ﺑﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪﯼ ﺧﺰﺍﻧﻪﯼ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺍﯾﻦ ﺟﻨﮓ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﭘﺎﺷﺎﻩ ﻓﻘﯿﺪ ﺭﺥ ﻣﯽﺩﻫﺪ. ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻧﻪﺍﯼ ﮐﻪ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﭼﻨﺪ ﺟﻮﺍﻥ ﻧﺎﭘﺨﺘﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﮔﺮﻓﺘﻪﺍﻧﺪ. ﯾﻤﻦ ﺭﺍ ﻭﯾﺘﻨﺎﻡ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﻋﺮﺏ ﻣﯽﻧﺎﻣﻨﺪ.

ﻣﻊﺍﻟﻮﺻﻒ ﺷﺎﯾﺪ ﺟﻨﮓ ﯾﻤﻦ ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻥ ﺍﯾﻦ ﺛﺮﻭﺕ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻟﺬﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺍﻣﻨﻪﯼ ﺟﻨﮓ ﻭﺳﯿﻌﺘﺮ ﺷﻮﺩ. ﺩﺭﺳﺖ ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ ﺑﺤﺒﻮﺣﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎﺟﺮﺍﯼ ﺟﺪﻩ ﻭ ﺧﺒﺮ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻧﻮﺟﻮﺍﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺧﺒﺮﯼ ﮐﻪ ﺗﺎﺑﺤﺎﻝ ﮔﺰﺍﺭﺵﻫﺎﯼ ﺿﺪ ﻭ ﻧﻘﯿﻀﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.ظا ﻫﺮﺍً ﺍﯾﻦ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺩﺭ ﺍﯾﺎﻡ ﻋﯿﺪ ﺭﺥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺩﺭﺳﺖ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﺧﺎﺭﺟﻪﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺳﺮﮔﺮﻡ ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ﺩﺭ ﻟﻮﺯﺍﻥ ﺑﻮﺩﻩﺍﻧﺪ ﯾﺎ ﺣﺘﯽ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﻗﺒﻞ ﺁﻥ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻋﯿﻦ ﺣﺎﻝ ﻣﮑﺘﻮﻡ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﺗﻔﺎﻫﻢﻧﺎﻣﻪﯼ ﻫﺴﺘﻪﺍﯼ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ.

ﺍﯾﻦ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻭﺍﺟﺪ ﭼﻨﺪ ﻭﯾﮋﮔﯽ ﺗﺤﺮﯾﮏﺁﻣﯿﺰ ﺍﺳﺖ. ﺩﻭﮔﺎﻧﻪﯼ ﺷﯿﻌﻪ – ﺳﻨﯽ، ﺩﻭﮔﺎﻧﻪﯼ ﻋﺮﺑﯽ – ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ، ﻭﻗﻮﻉ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺟﻨﺴﯽ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺳﻔﺮ ﻣﺬﻫﺒﯽ، ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻧﻮﻋﯽ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﺟﻨﺴﯽ، ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﻣﻠﺘﻬﺐ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺍﯾﻦ ﺧﺒﺮ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺍﺟﺎﺯﻩﯼ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎﯼ ﺯﺍﺋﺮﺍﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺩﺍﺩﻩ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ .

ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺁﯾﻪﺍﻟﻠﻪ ﺟﻨﺘﯽ ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻤﻌﻪﯼ ﮐﻬﻨﺴﺎﻝ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺗﺒﺮﯾﮏ ﻣﺮﮒ ﭘﺎﺩﺷﺎﻩ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﺟﺮﻗﻪﯼ ﺍﻭﻝ ﺭﺍ ﺯﺩﻩ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .

ﺁﯾﻪﺍﻟﻠﻪ ﺟﻨﺘﯽ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ ﺗﺮﯾﺒﻮﻥ ﻣﺪﺍﻓﻊ ﺩﺭﺟﻪ ﺍﻭﻝ ﻣﺤﻤﻮﺩ ﺍﺣﻤﺪﯼﻧﮋﺍﺩ‏( ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﻨﺪ 4 ﺍﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ) ﺑﻮﺩ. ﻫﻢ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺍﺻﻮﻟﮕﺮﺍﯾﺎﻥ ﻭ ﺑﺮﺧﯽ ﺗﺮﯾﺒﻮﻥﻫﺎﯼ ﻧﻤﺎﺯﺟﻤﻌﻪ ﻫﯿﺰﻡﺑﯿﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﻭﺍﻗﻌﻪﯼ ﻣﺸﮑﻮﮎ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ ﻭﺩﺭ ﺻﻔﺤﺎﺕ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻣﻮﺝﻫﺎﯼ ﺿﺪ ﻋﺮﺏ ﻭ ﺿﺪ ﺣﺞ ﻭ ﻏﯿﺮﻩ ﻭ ﻏﯿﺮﻩ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺼﺎﻋﺪﯼ ﺩﺍﻣﻦ ﺯﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ، ﺑﺴﺎﻥ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺟﻨﮕﻬﺎﯼ ﺣﯿﺪﺭﯼ- ﻧﻌﻤﺘﯽ ﺭﻭﺍﺝ ﺩﺍﺷﺖ

ﺩﺭﮔﯿﺮﻭﺩﺍﺭ ﺍﯾﻦ ﺗﻮﻃﺌﻪ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ .

ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﺛﺮﻭﺕ ﻫﺰﺍﺭﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺩﻻﺭﯼ ﻧﻘﺪ ﺁﻥ ﮐﺸﻮﺭ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻧﻔﺖ ﺷﻞ ﻧﺠﺎﺕ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﺪ. ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﮐﻪ ﺻﺪﻫﺎ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺩﻻﺭ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺛﺮﻭﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭﺑﻘﯿﻪ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪ . ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺛﺮﻭﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﺍﻻﻥ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺧﻂ ﻣﻘﺪﻡ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪﺍﻧﺪ. ﺍﯾﻨﻬﺎ ﺳﺮﻧﺦﻫﺎﯼ ﻣﻬﻤﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﯾﻨﻬﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﺎﺷﻤﯽ ﺭﻓﺴﻨﺠﺎﻧﯽ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻠﮏ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺎﻟﻬﺎ ﺑﺎﯾﮑﻮﺕ

ﻧﻤﻮﺩﻩﺍﻧﺪ.

ﺍﯾﻦ ﯾﮏ ﺟﻨﮓ ﻧﻔﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺷﮑﻞ ﻣﻤﮑﻦ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻧﻔﺖﺧﯿﺰ ﺍﻭﭘﮏ ﻭ ﻏﯿﺮﺍﻭﭘﮏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﺰﻧﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺍﺯ ﺷﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﻼﺹ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی شمخانی