نابودی خوزستان زیر خاکستر نیشکر در پی سکوت مسئولین
مسئولین استانی علی الخصوص سازمان حفاظت محیط زیست در برابراین فاجعه آشکار شرکت نیشکر با وجود اشراف بر این موضوع سالهاست سکوت را تر جیح داده اند که این امر موجب شده امروز چالش های زیادی برای استان خوزستان وقوع یابد.

 

images

 

به گزارش اهوازنوین: مدتهاست که از اهواز به عنوان یکی از شهرهای آلوده کشور یاد می شود و در این مورد نیز عوامل زیادی دخیل اند که صنایع آلاینده صف اول متهمین آلایندگی هوا هستند،گویی  امروز زرخیز بودن استان خوزستان راهی برای سود آوری صنایع آلاینده شده و از سوی دیگر دودی در چشم مردم خوزستان.

سالهاست صنعت نیشکر که از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آلود کننده‌های محیط زیست یاد می‌شود هر روز به بهانه‌ای محیط زیست استان خوزستان را به پای مرگ می کشاند و تا امروز گسترش این صنعت تاکنون جز هزینه های سنگین زیست محیطی و خاکستر ارمغان دیگری برای مردم خوزستان نداشته است که در پی ادامه این روند یک فاجعه بزرگ در سال های آینده رقم خواهد خورد.

براساس تحقیقات پژوهشگران یکی از تبعات دود و انتشارخاکستر مزارع نیشکر در آسمان استان خوزستان باران‌های آلاینده ای است که این سال ها هزاران نفر را به بیمارستان راهی کرد و حتی منجر به مرگ های خاموش شده است اما حال با توجه به فاجعه اسفبار پیش روی صنعت نیشکر، تا چه زمان قرار است دغدغه حیات مردم در اولویت مسئولین نسبت به فعالیت های مضر صنعت نیشکر شود ؟

۲۱۰۰۲۸۰۶۷۱

رئیس سلامت اهواز سوزاندن مزارع نیشکر را یک خطای بزرگ دانست و افزود: خاکستر و دود ناشی از این سوزاندن مزارع آلودگی هوای شهر را مضاعف کرده و به سلامت مردم آسیب وارد کرده است
همچنین رئیس اداره پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص  آتش زدن مزارع گفت :به دلیل بی توجهی و تمکین نکردن مسئولان شرکت های هفت گانه کشت و صنعت نیشکر، اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصمیم گرفته است که پرونده های مفتوحه در دادگاه را پیگیری و اقدام قانونی- حقوقی را برای جلوگیری از استمرار آلودگی و آتش زدن مزارع انجام دهد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز ا بیان اینکه دود و خاکستر ناشی از سوزاندن این مزارع شهرهای اهواز و شیبان و روستاهای اطراف آن را آلوده کرده است ادامه داد: این شرکت باید حل هر چه سریع تر برای خرید ماشین آلات مناسب برداشت محصول اقدام کند و آلودگی ناشی از سوزاندن مزارع هیچگاه از نظر محیط زیست پذیرفته نیست و مردم نیز بارها نارضایتی خود را نسبت به آن اعلام کرده اند.
۴۷۰۲۸_۳۵۲
حال این سوال پیش می آید که چرا با وجود هشدارهای مسئولین محیط زیستی و بهداشتی به عواقب انسانی این بارش خاکستری در اهواز و شهرهای تابعه و همچنین تبعات محیط زیستی، شرکت نیشکر با چه مجوز و پیوست زیست محیطی همچنان کار خود را ادامه می دهد؟
در حالی جلگه خوزستان از وجود پروژه های مخرب این چنینی به سمت نابود شدن سوق داده می شود که مسئولین بر نداشتن صرفه بهینه طرح های نیشکر اشراف کامل دارند ازطرفی نیز عدم اقدام جدی مسئولین استان علی الخصوص متولیان محیط زیست تا جایی پیش رفته که مدیران شرکت نیشکر با استفاده از استراتژی فرار به جلو  آلودگی این صنعت را نسبت به دیگر صنایع آلاینده موجود در استان قیاس می کنند،اینکه مدیران این صنعت به طور صریح و به عنوان یک ترفند کارآمد بر روی چالش های زیست محیطی دیگر شرکت های مخرب مانور می دهد نشانگر نبود عزم جدی از سوی مسُئولین استانی در جهت جلوگیری از این صنعت آلاینده است ؟
لذا مسئولین استانی به دور از هرگونه مماشات باید با عزم جدی از ایجاد و بنا نهادن طرح های نیشکر با هر دلیل و برهانی جلوگیری کند اینکه مسئولین استانی علی الخصوص سازمان حفاظت محیط زیست در برابراین فاجعه آشکار شرکت نیشکر با وجود اشراف بر این موضوع سالهاست سکوت را تر جیح داده اند که این امر موجب شده امروز چالش های زیادی برای استان خوزستان وقوع یابد.

 با نگاهی به افزایش غیر قابل قبول بیماری سرطان، کاهش کیفیت و کمبود آب، آلوده بودن هوا و موارد دیگر در استان خوزستان، لزوم توجه خاص دولتمردان رابه وضعیت محیط زیست و کیفیت زندگی مردم خوزستان بیش از پیش می طلبد و باید یادآورشد ملاحضات انسانی و سلامت مردم از ملاحضات اقتصادی بالاتر است.