وظایف رسانه­ های خبری:

نیازهای روزافزون گروه­های وسیع انسانی به استفاده از وسایل ارتباط جمعی برای این وسایل وظایف اجتماعی متعددی پدید آورده است.

یکی از مهمترین وظایف رسانه­ های خبری، اطلاع­ رسانی، هوشیارسازی و گسترش دانش و اطلاعات مخاطبان در زمینه­ هایی است که امکان دسترسی و تجربه مستقیم از رویدادها و موضوع­های مختلف برای آنها فراهم نباشد. در بین سازمان­ها و نهادهای گوناگونی که در جامعه فعالیت می­کنند، وظیفه جمع­آوری، تدوین و انتقال اطلاعات و تأمین نیازهای مخاطبان در زمینه ­های مختلف بر عهده رسانه‌های خبری است. دنیایی که در آن زندگی می­کنیم در بسیاری از موارد دور از چشم و ذهن ماست. این دنیا را باید شناخته، تبیین و متصور کرد. آنچه در صحنه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رخ می‌دهد، برای همه مردم قابل دسترسی یا تجربه مستقیم نیست. وسایل ارتباط جمعی با ارائه اخبار و اطلاعات گوناگون آگاهانه یا ناخودآگاه- می­کوشند به شکل­گیری ذهنیات ما از محیط اطراف کمک کنند.

ارائه اطلاعات درست به منظور دستیابی به واقعیت­های محیط اطراف با وجود عوامل گوناگونی که در فرایند انتقال اطلاعات از رویداد تا خواننده وجود دارد، کار ساده­ای نیست، عوامل مختلف "درون سازمانی" و "برون سازمانی" بر این فرایند تأثیر متقابل دارند.

در سال­های اخیر، تأکید تازه­ای بر مفهوم "شکل گیری واقعیت­های اجتماعی" به عنوان یکی از مهمترین آثار اجتماعی پیام­های ارتباطی مورد بررسی پژوهشگران قرار گرفته است. امروز سوال این نیست که وسایل ارتباط جمعی چگونه بر نگرش­ها، اعتقادات، باورها و رفتارهای مخاطبان تأثیر می‌گذارند، بلکه سوال این است که رسانه­ ها چه کمکی به تبیین مخاطبان از محیط اطراف خود می‌کنند و چگونه می­توانند مشارکت آنان را در برنامه­ های توسعه جلب کنند. در اینجا فرض بر این است که رسانه­ ها می­توانند با تأکید و برجستگی انتخابی خود بر ارزش­ها، هنجارها و رویدادهای گوناگون به شکل­گیری ادراکات و ایجاد انگیزه برای مشارکت همگانی کمک کنند. پژوهشگران علوم ارتباطات در پنجاه سال اخیر، به گونه­ های مختلف رسالت و وظایف ارتباط جمعی را تبیین کرده­اند. از نظر این پژوهشگران، ارتباط موفق در صورتی انجام می‌شود که بین اهداف پیام­دهندگان و پیام‌گیران وجوه مشترکی وجود داشته باشد:

اهداف پیام­دهندگان

اهداف پیام­گیران

1- اطلاع و آگاهی

1- آگاهی از تهدیدها و فرصت­ها، شناخت محیط اطراف، شناخت واقعیت­ها، دستیابی به تصمیم­گیری.

2- آموزش

2- کسب مهارت­ها و دانش لازم برای انجام وظیفه در جامعه، یادگیری ارزش­ها، رفتارها  و نقش­های مناسب برای پذیرش در جامعه.

3- ترغیب و اقناع

3- رسیدن به تصمیم­گیری، انطباق ارزش­ها، رفتار و نقش­های قابل پذیرش در جامعه

4- تفریح و سرگرمی

4- لذت بردن، استراحت و سرگرمی، گریز از مسائل روز.

 

نقش رسانه ­های خبری را می­توان چنین برشمرد:

1- تهیه و تنظیم و ارائه خبرها و گزارش­های صحیح درباره وقایع مهم کشور و جهان:

رسانه ­های خبری باید کوشش کنند تا تصویر جامع و کاملی از آنچه در دنیا می­گذرد در اختیار خوانندگان، شنوندگان و بینندگان خود قرار دهند تا آنان بتوانند با داشتن اطلاعات درست تصمیم­های آگاهانه­ای در زمینه­ های مختلف زندگی خود بگیرند.

2- حمایت از حکومت قانون و ناظر بر اجرای درست و دقیق قوانین:

در انجام این وظیفه، رسانه­های خبری به عنوان رکن چهارم حکومت باید خادم مردم و ناظر بر کارها و تصمیماتی که در کشور جریان دارد، باشند و از این راه همواره مسئولان و مردم را از جریان امور آگاه کنند.

3- ایجاد محیط مناسب برای برخورد عقاید گوناگون:

تنها در محیطی که عقیده­ها و نظرهای گوناگون بتوانند با یکدیگر مبادله شوند، امکان رشد و توسعه سیاسی و حکومت مردم بر مردم فراهم می‌شود. وسایل ارتباط جمعی، باید بستر مناسب این محیط را فراهم کنند.

4- فراهم کردن زمینه آموزش مداوم برای بزرگسالان:

وسایل ارتباط جمعی می­توانند به بزرگسالان که محیط کلاس و مدرسه را ترک کرده­اند، اطلاعات جدید در زمینه­های علوم و فنون ارائه دهند. برای بسیاری از مردم، رسا نه ­های خبری به عنوان یک منبع اصلی برای تماس با دنیای عقیده­ها، نظرها و کشفیات تازه محسوب می‌شوند. از طریق وسایل ارتباط جمعی است که مردم می­توانند از نوآوری­ها آگاه شوند.

5- کمک به رشد فکری و فرهنگی جامعه:

وسایل ارتباط جمعی، به عنوان مکمل مدارس و دانشگاه­ها، می­باید در رشد فکری و معنوی افراد جامعه در شناخت مسائل و موضوعات روز، احیای هویت فرهنگی و ایجاد مسئولیت اجتماعی در مردم نقش ویژه­ای داشته باشند.

6- فراهم کردن سرگرمی­های آموزنده:

وظیفه رسانه ­های ارتباطی در انجام این وظیفه یکسان نیست. در انجام این امر، رسانه­ های ارتباطی می­باید همواره جنبه آموزشی را در نظر داشته باشند و از بدآموزی پرهیز کنند.

7- ایجاد روحیه مشارکت و همکاری با برنامه­های توسعه­ بخش:

با ارائه گزارش­های تحقیقی و انتقادی، رسانه­های خبری باید روحیه مشارکت و همکاری مردم را با برنامه­های توسعه ایجاد کنند و آنان را در اجرای برنامه­های توسعه سهیم بدانند (بدیعی و قندی، 1382، 417-420).