وبینار چیست؟

  آموزش فراگیر همواره از آرمان‌ها و ایده‌آل‌های بشر بوده که برای رسیدن به آن تلاش‌های زیادی کرده است. با ظهور اینترنت و گسترش اطلاعات این امر تا حدودی محقق شد. «وبینار» از دل این نیاز و در سایه ظهور اینترنت و گسترش اطلاعات سر بر آورد تا شاید عدالت آموزشی را به ایده‌آل‌هایش نزدیک‌تر سازد. وبینار به کسانی که به دلایل مختلف امکان شرکت در دوره‌های آموزشی و سمینارهای آزاد را ندارند،کمک می‌کند به‌صورت آنلاین به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

آنچه وبینار نیست

وبینار (webinar) واژه جدیدی است که ظهور آن به بیست سال اخیر باز می‌گردد و ترکیبی از دو مفهوم وب (web) و سیمنار(seminar)  است. برای درک جایگاه این پدیده در ایران،ابتدا بهتر است بگوییم چه چیزی وبینار نیست. با اینکه در ایران وبینارهای استاندارد زیادی برگزار شده و می‌شود اما اغلب، فایل‌های آفلاین آموزشی را وبینار می‌پندارند.در حالی که وبینار، تنها‌و‌تنها یک وضعیت آنلاین و تعاملی است، درست مانند یک کلاس واقعی.

  

تفاوت وب‌کنفرانس با وبینار

«وب‌کنفرانس» موضوع دیگری است که مفهوم آن با وبینار مخلوط شده است. به وضعیتی که در آن عده‌ای در مکانی جمع می‌شوند و سخنان کسی را که در آن محل حضور ندارد، از طریق ویدئو مشاهده می‌کنند؛ بدون هیچ تعامل و مشارکتی، وب‌کنفرانس گفته می‌شود. اما در وبینار مخاطبان و سخنران آنلاین هستند و درس و بحث، مشارکتی و تعاملی پیش می‌رود.

موضوع وبینار

وبینارها معمولا در سه موضوع آموزشی، انگیزشی- ‌ترویجی و ارتباطی برگزار می‌شود وبرگزارکنندگان،موضوع را بسته به سیاست‌های خود، هنگام هدف‌گذاری و تعیین استراتژیانتخاب می‌کنند. در ایران بیشتر وبینارها با موضوع آموزشی برگزار می‌شود.

 وبینار موفق/ وبینار استاندارد

تعداد کاربران آنلاین‌و امتیاز مخاطبان به نظرسنجی،از شاخص‌های موفقیت یک وبینار به‌شمار می‌رود. نقش سخنران را نیز نباید نادیده انگاشت چرا که نوع ورود او به بحث است که کاربر را علاوه بر نگه داشتن در وضعیت آنلاین، به شرکت فعال در مباحث، مایل می‌سازد.سودآوری و درآمدزایی نیز دیگر شاخصه یک وبینار استاندارد و موفق محسوب می‌شود.

 

وبینار کجاست

در یک وبینار،قرار نیست هیچ اتفاق عجیب‌و‌غریبی بیفتد.پانزده دقیقه پیش از شروع وارد سیستم می‌شوید. هر وبینار یک مجری (معرفی‌کننده) و دو پشتیبان دارد.

مجری، ملاحظات و مسائل فنی را بیان می‌کند تا یک وبینار، خوب و باکیفیت و از همه مهم‌ترسالم باشد، چون «چت‌باکس»، باز است و ممکن است عده‌ای با هدف هک وارد وبینار شوند. پس از سخنان مجری، استاد بحث خود را آغاز می‌کند. پشتیبان آموزشی و پشتیبان فنی  - برای مدیریت مشکلات محتوایی و فنی - نیزدر طول برگزاری وبینار حضور دارند و می‌توانید مواردی را که پیش می‌آید با آن‌ها در میان بگذارید. درپایان وبینار، فایل ویدئویی جلسه در قالب یک لینک آفلاین برای شما ارسال می‌شود.

 

برگزارکنندگان وبینار بخوانند

مشکلات فنی ازجمله قطع اینترنت هنگام برگزاری وبینار، سبب شده کاربران زیادی از آموزش آنلاین صرف‌نظر کنند. اما مهم‌ترین دلیل مشکلاتی از این دست نه به خود وبینار که به ضعف برگزارکنندگان آن باز‌می‌گردد. آن‌ها تنها به آموزش‌های اولیه نرم‌افزار اکتفا می‌کنند،درصورتی که برای برگزاری یک وبینار استاندارد باید دانش برگزاری را به طور کامل کسب کرد نه حداقل‌ها را. در غیر این صورت وبینار به‌گونه‌ای برگزار خواهد شد که جایگاه و اهمیت آن را برای همیشه در ذهن مخاطب مخدوش خواهد کرد.