روسیه پاسخ گستاخی پاییزی اردوغان را به تابستان موکول کرد!!!

اردوغان امروز سرخوش از حمایتهای کلامی ناتوست ، ناتو بازوی توانمد و موثر نظامی اروپاییست که بازوان اقتصادی خسته ای دارد. اروپا که تا قبل از بحران اخیر اوکراین از بزرگترین شرکای تجاری روسیه بود اما چگونه میتواند از ترکیه حمایت اقتصادی کند؟

بخش اعظم منابع تامین بودجه سالیانه ترکیه شامل توریزم، عواید تنگه بسفر ، اخذ مالیات و عوارض از صادرات عمدتا غیر دولتی (از قبیل لوازم آرایشی و شکلات و منسوجات و ...) می باشد.

امروز به عنوان اولین واکنش از سوی روسیه در قبال حمله به جنگنده روس ، هشدار به شهروندان روس در مورد سفر به ترکیه را شاهد بودیم!!! 

اثرات این واکنش روسیه ، قطع یقین در "تابستان " پیش رو دستکم باعث نارضایتی های گسترده از دولت اردوغان خواهد شد. دولتی که حتی با تارضایتی بخش اعظمی از جامعه تحصیلکرده و مرفه جامعه بر سر کار آمد؛ اما در "تابستان" پیش رو با سیلی از بیکاران و مشاغل کم رونق "صنعت توریزم " مواجه خواهد شد. بر طبق آمار گردشگران روس در سالهای اخیر مشتریان شماره یک صنعت توریزم ترکیه بوده اند و امسال قطعا دولت روسیه اجازه روانه شدن سیل شهروندانش به هتل ها و اماکن تفریحی ترکیه را نخواهد داد.

ترکیه در سال 2011 وقتی شاهد سقوط چند ماهه قذافی در لیبی بود خود را وارد کارزار سوریه کرد به این امید که به زودی در مسجد اموی شام نماز خواهد خواند و سپس به عنوان حامی اصلی "انقلاب" سیبهای خود را از درخت سوریه خواهد چید. 

سوریه تا قبل از سال 2011 یکی از عمده وارد کنندگان محصولات ترکیه بود و بخش هنگفتی از بودجیه سالیانه دولت ترکیه از طریق مبادلات بخش خصوصی و دولتی با سوریه تامین می سد اما به جهت تحت تحریم قرار گرفتن ایران و نقش ترکیه در واسطه گری برای دور زدن تحریمها تا همین اواخر ترکیه توانسته بود این خلا اقتصادی در محروم شدن از یک مشتری همیشگی را از طریق اتکا به این واسطه گری پر کند.

عامل اقتصادی دیگری که در ترکیه برای ادامه مبارزه با اسد انگیزه ایجاد میکرد خرید نقت ارزان قیمت از داعش بود، روسیه اما به تازگی این عامل اقتصادی را به شدت تضعیف کرده و با انهدام توان لجستیکی و فنی داعش برای فروش نفت ، دست اردوغان را ازین نعمت باد آورده هم کوتاه کرد.

قدر مسلم پس از توافق ایران و 5+1 ترکیه به هیچ وجه به عنوان واسطه تجاری ایران مطرح نخواهد بود مضافا اینکه ایران در پی اقدامات ناهماهنگ و متضاد منطقه ای ترکیه و با گشوده شدن دریچه خدمات و فناوریهای غرب به روی خود هرگز از انگیزه سابق برای تجارت با ترکیه برخوردار نخواهد بود.

در عراق اما وضع برای ترکیه شاید بدتر از سوریه باشد چرا که دولت عراق به نسبه منسجم تر از دولت سوریه است و وجهه بین المللی بهتری هم دارد اما به همان اندازه سوریه از ترکیه زخم خورده و بی میل برای برقراری روابط تجاری با ترکیه می باشد.

ترکیه اکنون به لحاظ اقتصادی در محاصره همسایگانیست که یا بازار مصرف جذابی ندارند مثل گرجستان و آذربایجان یا تمایلی به تجارت با ترکیه ندارند و لذا ترکیه مجبور خواهد بود محصولات و خدمات خود رو به غربی ارایه کند که در اکثر موارد رقیب اقتصادی هم می باشند.

با توجه به نا امنی های اخیر در ترکیه و افت صنعت گردشگری در ترکیه در اثر این نا امنی ها ؛ این هشدار امروز روسیه به شهروندانش می تواند به مثابه "کوبیدن آخرین میخ تابوت " صنعت گردشگری ترکیه باشد و به احتمال زیاد "تابستان سردی" در انتظار ترکیه خواهد بود.